Opsætning af kommunikation i PS4
En række ny modem- og
alarmparametre er tilføjet efterhånden som anvendelsen af
GSM modemmer og SMS alarmering er vokset.
Mange af de ny parametre og nogle af de
gamle kan kun redigeres med PS4CenterMAX
programmet. Her gennemgås alle parametre og den måde
de vises og redigeres i PS4CenterMAX.
Nogle af de viste parametre har helt mistet deres betydning og
andre er praktisk taget uden betydning. Det gælder parametre i
forbindelse med OPS, da OPS systemet er helt afviklet fra
tele-selskabernes side og det gælder en parameter som
'omvendt opkald' der nogle steder tilbage i tiden anvendtes på
langsomme modems.
1.Vindue: Kommunikation
- Lokal adresse er et tal
mellem 1 og 255. Den anvendes hvor der ikke benyttes telefonnummer til
at identificere stationen. D.v.s ved radio og RS485 kommunikation. Hvor
der anvendes telefonnummer er Lokal
adresse normalt lig 1
- Modem er navnet
på et modem som findes i listen med Modemtyper,
herunder
- Alarm tlfnr 1 og Alarm tlfnr 2 er de telefonnumre
hvortil der ringes når der foretages alarmopkald. Man kan opgive
0, 1 eller 2 forskellige eller ens numre. Numrene benyttes i Opkaldssekvens
herunder til at
bestemme rækkefølge og det relative tidspunkt for
alarmopkald efter en alarm er opstået
- Max tx-block er et
antal karakterer som angiver det maksimale antal karakterer i en blok
af data. Antallet kan være op til 4096. Fordelen ved at have
mange karakterer i en blok er at transmissionen bliver kortere fordi et
mindre antal blokke anvender mindre overhead. Ulempen viser sig
på en dårlig transmissionslinie når en blok afvises
på grund af transmissionsfejl: hele blokken afvises og skal
sendes igen, hvilket naturligvis er værst når blokken er
stor.
- OPS Pause 1 og OPS Pause 2 anvendes ikke mere.
- Baudrate, Databit, Stopbit og
Paritet er parametre for
den asynkrone, serielle datatransmission på den enkelte serielle
port. PS4 kan have 3 serielle porte. Derfor er der 3 sæt af disse
parametre
2.Vindue: Opkaldssekvens
- Telefonnr kan have 3
værdier: enten Alarm tlfnr 1, Alarm tlfnr 2 eller Stop sekvens. Alarm tlfnr 1 og Alarm tlfnr 2 indlæses i
vinduet: Kommunikation.
- Pause er en tid der
indmeldes og som angiver pausen i minutter mellem to
opkaldsforsøg. For eksempel angiver pause nummer 4 at der skal
gå 2 minutter efter et mislykket opkald til 3. Telefonnr inden
der ringes til 4. Telefonnr.
3.Vindue: Modemtyper
- Tekst viser navnet
på det modem der skal anvendes og som vælges i vinduet Kommunikation
- Initialisering viser
den tekststreng som anvendes til at initialisere det modem den
står udfor. Tekststrengen kan redigeres. Når den sendes ud
i stationen vil den blive anvendt til initialisering af det tilsvarende
modem hvis dette modem er valgt. Det sker når forbindelsen til
stationen ophører så ved næste opkald er modemmet
initialiseret med den ny streng.
- Opkald viser de
modemkommandoer der begynder et opkald. AT står for attention, D står for dial og T står for tone (i modsætning til pulse, der ikke anvendes mere)
Det der står i sidste række
(Maa ikke vælges o.s.v)
har et helt andet formål og fortolkes specielt i PS4 med
versionsnummer op til 1.04. Oplysningerne anvendes til udsendelse af
SMS alarmer som også kræver en speciel formatering af Alarm tlfnr 1 henholdsvis Alarm tlfnr 2. Nummeret skal
indledes med bogstav: "C" og indeholde en talkode umiddelbart efter
nummeret kun adskilt med bogstav: "C". For eksempel: C20304221C001
Fra og med PS4 version 1.10 gælder disse specielle
fortolkninger ikke mere og alle rækker i vinduet Modemtyper fortolkes på
samme måde. Alarm tlfnr 1 og
Alarm tlfnr 2 må nu kun
indeholde telefonnumre. Se næste vindue: SMS
Alarmering, som angår
udsendelsen af SMS alarmer.
4.Vindue: SMS Alarmering
- Enhed viser den slags
modem der anvendes:af PS4:
- Alarmtype viser den
type alarm der skal udsendes:
Der er én Alarmtype som
anvendes når der ringes til Alarm
tlfnr 1 og én som anvendes når der ringes til Alarm tlfnr 2
- SMS stationsnavn. Den
tekst der indtastes i dette felt indgår i den SMS eller e-mail,
der udsendes
- SMS stationsnr. Det tal
der indtastes her indgår i den SMS eller e-mail, der udsendes
- SMS GSM server. Det er
dette nummer PS4 ringer til når Enhed
≡ GSM og der skal udsendes en SMS eller en e-mail
- SMS Modem server. Det
er dette nummer PS4 ringer til når Enhed ≡ Analog modem og der skal
udsendes en SMS
- E-mail server anvendes
af SMS GSM server når
der udsendes e-mail. Der kan kun udsendes e-mail når Enhed ≡ GSM.
- Afkrydsningsfelt: Ingen
alarmkvittering efter opkald til 1. nummer i opkalds skemaet. Når
dette felt vinkles af vil alarmen udsendes til både 1.og 2.
nummer
i Opkaldssekvens
Hvis der er opgivet numre i Vinduet: Ekstra
GSM tlfnr vil alarmen
også blive udsendt til disse
Afkrydsningsfeltet virker
kun med SMS- og e-mail alarmer.
Denne beskrivelse gælder fra programversion 1.10. For tidligere programversioner se:
Alarmer fra PS4 over SMS
5.Vindue: Ekstra
modeminit
- Her er plads til 4 ekstra initialiserings strenge for modem
Betydningen af de viste AT-kommandoer
er:
Formål
|
AT
kommando
|
Lysdiode signaler på
modem TC35 gøres identiske med signalerne på modem MC35 |
AT^SSYNC=1 |
Spær roaming, Teledanmark mobil: |
AT+COPS=1,2,23801 |
Spær roaming, Sonofon: |
AT+COPS=1,2,23802 |
Initialiseringen gemmes i
modem
|
AT&W
|
Der må ikke afgives andre AT kommandoer sammen med AT+COPS
kommandoen.
NB: Hvis GSM modemmet
spærres på en anden operatør, end den som har
formidlet SIM-kortet og der ikke er nogen roaming aftale mellem disse
operatører, skal der
en
mand ud til den pågældende station for manuelt at skifte
operatør.
6.Vindue: Ekstra GSM tlfnr
Med disse numre er der mulighed for at foretage 1, 2, 3, 4, eller
5 SMS og/eller e-mail alarmer i for bindelse med én enkelt
alarm. Numre der indlæses her vil blive kaldt op hver gang der
bliver kaldt op til Alarm tlfnr 2. Se
Kommunikation
og Opkaldssekvens.