Under Dataopsamling kan man indlæse de parametre, der anvendes til at styre DL1's datalogger og man kan indlæse parametre, der styrer dataopsamlingen fra PS4CenterMAX. De data der kan opsamles er dels de loggede data fra DL1's datalogger og dels 'snapshots', som er de øjebliksværdier som DL1's tællere og beregnede værdier har på det tidspunkt hvor PS4CenterMAX programmet beder om dem.
Søjlerne: Beskrivelse og UID viser oplysninger der anvendes lokalt
DL1 dataloggeren har 8 loggerkanaler og ca. 48Kbyte hukommelse til rådighed til at gemme de loggede værdier i. Anvendelsen af hukommelsen er dynamisk således at den enkelte kanal kan anvende en større eller mindre del af hukommelsen end de andre kanaler. Dette betyder blandt andet at for eksempel to kanaler kan anvende alle de 48Kbyte hukommelse. Loggeren fortsætter med at logge efter at hele hukommelsen er anvendt ved at overskrive de ældste data. Bemærk at det er data fra den kanal der har de ældste data, der overskrives, uanset om det er en anden kanal der logger.
Egenskaberne ved den enkelte kanal kan specificeres i vinduet DL1 Logkanal indstillinger:
Felterne: Beskrivelse, Enhed, Kanal, UID, Data levetid, Faktor og Offset indeholder oplysninger der anvendes lokalt
De øvrige data findes både i DL1 og i PS4CenterMAX. Det er brugerens ansvar at der er overensstemmelse mellem de to versioner
Med knappen: Log betingelse åbnes et vindue hvor man kan programmere en betingelse for at der logges. Programmeringen udføres på samme måde som betingelsen for en digital alarm. Fremgangsmåden omtales mere detaljeret under digitalealarmer.
Med knappen Udvælg flag kan man, når man logger på status flag, udvælge de enkelte flag i de bytes ( 1, 2 eller 4) man logger på. Når der klikkes på knappen åbnes et vindue:
Som nævnt er 'Snapshots' øjebliksværdier. De aflæses på den tid hvor PS4CenterMAX foretager en dataopsamling i DL1. I herværende vindue vises et eksempel med 2 snapshots. UID, er en identifikationskode, som identificerer data i PS4CenterMAX rapport del. Beskrivelse, Anvendes af PS4CenterMAX når data præsenteres. Datakilde, viser hvor i DL1 øjebliksværdien læses. I dette eksempel er det i tæller 1 henholdsvis tæller 2.
Hvis man vil se indstillingerne for det enkelte snapshot klikkes på Indstillinger. Vinduet, der vises et eksempel på her, åbnes også når man opretter et nyt Snapshot ved at klikke på Ny.
Alle parametrene er lokale. De skal altså ikke læses ud i DL1, men bare gemmes på PC'en. Parameteren Datakilde anvendes når PS4CenterMAX henter data i DL1 Alle de øvrige parametre anvendes ved rapportudskrivningen, dels til at identificere data og dels til at præsentere data.
Når DL1 er online enten over terminal stikket eller via modem kan man hente loggede data fra én loggerkanal ad gangen. Klik på ikonen:
Logkanal, viser den af de 8 kanaler, der er valgt
Blokke, her vælges hvor mange blokke der skal læses fra Starttid og frem. Når der logges ubetinget fyldes hver blok efterhånden som der logges. Der kan være 196 bytes i en blok. Når der logges betinget vil en blok indeholde de logninger der er indløbet medens betingelsen var sand og ikke flere (stadigvæk med et maksimum på 196 bytes).
Her vises to eksempler på dataopsamling fra en loggerkanal der ikke har nogen betingelse for at den må logge:
Her vises resultatet af dataopsamling fra en loggerkanal. Der logges en gang i timen. Der er bedt om én blok og den bstår af 24 loggede dataværdier. Der logges ikke mere i denne blok når datoen skifter, ellers kunne der være 49 loggede værdier à 4 bytes.
Den viste metode til at hente loggede data skal kun opfattes som en afprøvning af DL1 dataloggeren og den opsætning der er læst ud i den. PS4CenterMAX programmet er udstyret med en mere avanceret metode til tømning af loggeren. Se Dataopsamlingsplan.